Arie de Mol in het bos over Eindelijk vrij

Het duurt weliswaar nog twee maanden voor we gaan spelen, maar achter de schermen wordt druk gewerkt aan onze volgende voorstelling: Eindelijk vrij!. Veel hiervan blijft ongezien. Wij willen daar graag wat meer zichtbaarheid aan geven. Daarom stellen we u voor aan een aantal cruciale mensen in dit geheel. We beginnen met de artistieke spil in dit geheel: Arie de Mol.

Arie de Mol is inmiddels vier jaar bij Theater in ’t Groen betrokken als regisseur en artistiek leider. Hij doet dit nog steeds met heel veel plezier.

Hoe kwam je bij de keuze van deze stukken?

Arie: “Pitten van Heijermans stond al op mijn verlanglijstje, omdat het zo’n goed geschreven stuk is, zeer geschikt voor een groot ensemble en bovendien erg grappig. Deze korte eenakter laat een toneelgezelschap zien dat repeteert aan een nieuw stuk, met alle herkenbare hindernissen en problemen van dien. Om tot een avondvullende voorstelling te komen, ben ik op zoek gegaan naar een tweede stuk, dat op een inhoudelijk kloppende manier met Pitten kon worden gecombineerd.

Dat werd De Bedrieger uit de Decamerone. Twee jaar geleden speelden we al vier verhalen uit dit beroemde Middeleeuwse boek. Deze moest toen helaas afvallen, daarom is het erg leuk dat het nu alsnog van pas komt. Het verhaal gaat over een vrouw die zich ontworstelt aan haar situatie en het heft in eigen handen neemt.

Pitten heb ik omgewerkt naar een stuk waarin wordt gerepeteerd aan De Bedrieger en plaatste het in de ‘hippe’ jaren zestig toen de ‘bevrijding van de vrouw’ een groot maatschappelijk thema was. Vandaar ook de titel voor het geheel: Eindelijk vrij!”.

Hoe kwamen jullie bij Huize Voordaan?

Arie: “De Bedrieger speelt in een landhuis van een rijke koopman, dus de keuze voor Huize Voordaan was snel gemaakt. Het is fantastisch dat we nu kunnen spelen op deze centrale plek in Groenekan, die perfect past bij dit verhaal en waar Theater in ’t Groen haar oorsprong heeft”.

Hoe is het om alweer vier jaar met deze spelers te werken?

Arie: “We kennen elkaar nu beter, bij het repeteren kun je dan steeds makkelijker met elkaar samenwerken. Inmiddels weet ik wat de verschillende mensen aan kunnen en kan ik daar de stukken op aanpassen.

Daarnaast merk ik ook dat zij beter zijn geworden in het denken over theater. Dat is namelijk fundamenteel anders dan acteren voor film en tv, waarbij je ernaar streeft om zo dicht mogelijk bij de realiteit te blijven. Het toneel vraagt veel meer om een expressieve en theatrale speelstijl. De spelers hebben zich hier echt in ontwikkeld. Dat maakt het werken met deze groep mensen inspirerend en de voorstellingen mijns inziens steeds beter”.

Waarom moeten mensen ‘Eindelijk vrij’ gaan zien?

Arie: “Met deze voorstelling brengen we een maatschappelijk en relevant thema op een aantrekkelijke en toegankelijke manier. De komedie Eindelijk vrij! biedt alles waar Theater in ’t Groen bekend om staat: aansprekend theater op een prachtige locatie”.